עבודת שורשים – אלבום שורשים מעוצב

עבודת שורשים - אלבום שורשים מעוצב הסבר מפורט

עבודת שורשים, המכונה גם אלבום שורשים או עבודת גנאלוגיה, היא פרויקט חינוכי שתלמידים מקבלים לעיתים קרובות כחלק ממערכת החינוך. הפרויקט מעודד את התלמידים לחקור וללמוד על ההיסטוריה המשפחתית שלהם, והוא משלב אלמנטים של חקר, כתיבה, יצירה וגרפיקה. להלן כמה שלבים ועקרונות ליצירת עבודת שורשים:

  1. איסוף מידע ראשוני: התלמידים מתחילים בשיחות עם קרובי משפחה, כמו הורים, סבים וסבתות, ובני משפחה נוספים. הם שואלים שאלות על תולדות המשפחה, על סיפורי הגירה, נישואין, לידות, מקומות מגורים, ותחומי עיסוק. מומלץ להקליט ראיונות או לרשום נקודות חשובות כדי לזכור את הפרטים.
  2. חקר ותיעוד מסמכים: מעבר לשיחות האישיות, כדאי לאתר מסמכים כמו תעודות לידה, תעודות נישואין, מסמכי הגירה או כל מידע גנאלוגי אחר. כל פרט עשוי לתרום לתמונה הרחבה.
  3. בניית אילן יוחסין: האילן יכול להיות גרפי או רשום כטבלה, ומטרתו היא להראות את הקשרים המשפחתיים בצורה ויזואלית. אפשר להתחיל מהדור האחרון ולעבוד אחורה עד כמה שאפשר.
  4. כתיבה ועריכה: יש לכתוב טקסט שמתאר את סיפור המשפחה, תוך התמקדות בסיפורים חשובים, אירועים משמעותיים ופרטים ייחודיים. כדאי להוסיף תמונות ישנות או מסמכים משוחזרים, יחד עם הסברים והערות.
  5. ארגון ויצירת אלבום: לבסוף, כל המידע מאורגן באלבום או תיקייה. חשוב שהאלבום יהיה מסודר בצורה ברורה, מחולק לנושאים או פרקים, כדי להקל על ההבנה.
  6. שיתוף עם המשפחה: לאחר השלמת העבודה, מומלץ לשתף את התוצאה עם בני המשפחה, מה שעשוי להעשיר את הידע הקולקטיבי של המשפחה ולשמר את המורשת לדורות הבאים.

דוגמא לעבודת שורשים

עבודת שורשים זו מתמקדת במשפחת כהן, המתגוררת בעיר חיפה שבצפון ישראל. במשפחה יש הורים ושלושה ילדים שנולדו וגדלו בישראל. דרך העבודה, נכיר את המשפחה לעומק, את סיפורם הייחודי, המסורת שהם מטפחים וההשפעה של המורשת המשפחתית על חייהם.

מבנה המשפחה:

  • הורים: שרון ואבי כהן
  • ילדים: נועה, עמרי וגיא

סיפורם של שרון ואבי:

  • שרון נולדה בירושלים למשפחה של עולים מצפון אפריקה. סבא וסבתא שלה עלו ממרוקו באמצע שנות ה-50 והשתקעו בעיר הבירה של ישראל. הם בנו בית מסורתי ושמרו על אורח חיים דתי. סבא שלה היה חייט מוכשר, וסבתא שלה עזרה בניהול עסק המשפחה. שרון גדלה בבית שבו העריכו יצירה אומנותית, מסורת ועבודת כפיים.
  • אבי נולד בתל אביב למשפחת יוצאי רומניה, שהיגרה לישראל לאחר מלחמת העולם השנייה. הוריו שרדו את השואה ובנו חיים חדשים בישראל. אבי גדל בבית שבו סיפורם של הסבים והסבתות הותיר רושם עמוק, והוא ניסה לשמר את הזיכרון של מה שעברו באמצעות תיעוד סיפורים וכתיבת שירים.

הכרת ההורים:
שרון ואבי הכירו בזמן לימודיהם באוניברסיטת חיפה, שם הם למדו ספרות עברית והיסטוריה. שניהם חלקו אהבה למילים ולשפה העברית, וזו הייתה תחילת סיפור האהבה שלהם. הם התחתנו בשנת 1998 והחליטו להשתקע בחיפה, בקרבת מקום הלימודים והעבודה שלהם.

ילדיהם:

  1. נועה (17): הבכורה במשפחה, לומדת בתיכון בעיר ומתעניינת במדעים מדויקים ובמתמטיקה. היא גם חברה פעילה בתנועת הנוער "הצופים" ובזמן הפנוי שלה אוהבת לצלם. נועה מתלבטת כרגע לגבי מסלול לימודים עתידי, אך היא מתעניינת בלימודי רפואה.
  2. עמרי (14): נער חייכן שאוהב מוזיקה וספורט. הוא מנגן בגיטרה ומתאמן בקבוצת הכדורסל העירונית. כמו כן, הוא נהנה להשתתף בחוגי העשרה בתחום הטכנולוגיה והתכנות.
  3. גיא (10): הצעיר במשפחה הוא תלמיד בית ספר יסודי, מלא אנרגיה וסקרנות. הוא אוהב לקרוא ספרי קומיקס ולשחק עם כלב המשפחה, בוני. גיא מתעניין בחקלאות, ותמיד מחפש דרכים חדשות לגנן בגינת הבית הקטנה.

מסורת משפחתית:

  • משפחת כהן שומרת על מסורת של מפגשים משפחתיים מדי שישי בערב, כאשר כל המשפחה מתכנסת לארוחת ערב משותפת הכוללת מאכלים מבית סבתא מרוקו ורומניה. הילדים עוזרים בהכנת הארוחה, וכל אחד מהם מביא את סגנונו המיוחד לשולחן.
  • בפסח, משפחת כהן חוגגת את ליל הסדר עם כל המשפחה המורחבת, ושומרת על מנהגי שתי המשפחות, כולל שירי פסח וסיפורים מיוחדים שעוברים מדור לדור.
  • בכל שנה בימי הזיכרון לשואה ולגבורה, המשפחה נוסעת לתל אביב לפקוד את בית העלמין שבו קבורים הסבים והסבתות של אבי. זהו זמן לזכור ולהיזכר, וסיפוריהם מועברים גם לדור הצעיר.

אילן יוחסין:

  • בעבודת השורשים נכלל אילן יוחסין שמתחיל בסבתא וסבא של שרון בצפון אפריקה וממשיך במורשת של סבתא וסבא של אבי ברומניה. התרשים מראה את הקשרים המורכבים בין הדורות והמשפחות, יחד עם שמירה על מסורת ושורשים.

תיעוד מסמכים ותמונות:

  • תמונות ישנות: עבודת השורשים כוללת תמונות של המשפחות ממקומות מוצאן. תמונה של הסבא והסבתא של שרון ממרוקו, כשהם צעירים, ליד חנות הבדים שהייתה להם. כמו כן, תמונה של הסבים והסבתות מצד אבי במרכז רומניה, מצולמים ליד הבית בכפר שבו התגוררו לפני מלחמת העולם השנייה.
  • מסמכי עלייה: בעבודה נכללים מסמכי העלייה של הסבים והסבתות של שני ההורים. מסמכים אלו נותנים מבט היסטורי על התקופה שבה הגיעו לארץ ועל האתגרים שבהם נתקלו.
  • תעודות ומכתבים: מכתבים שכתבו סבים וסבתות משני הצדדים לאהוביהם שנשארו מאחור או לתלמידי בית הספר. מסמכים אלה מספקים הצצה לחיי היום-יום של התקופה.

ראיונות עם קרובי משפחה:

  • רות, הסבתא של נועה מצד אמה, סיפרה על התקופה שבה התגוררה במרוקו ועל האתגרים שנאלצה להתמודד איתם כשהגיעה לישראל. היא מתארת כיצד נאבקה למען פרנסת משפחתה ועדיין מצאה זמן ללמוד ולחלום על עתיד טוב יותר לילדיה.
  • משה, הסבא של עמרי מצד אביו, סיפר על הימים המוקדמים של ההתיישבות בישראל ועל ההסתגלות למציאות החדשה שלאחר המלחמה.

תובנות וחיבור למורשת:

  • עבודת השורשים סייעה לנועה, עמרי וגיא להבין את המורשת המשפחתית ואת האתגרים שעמדו בפני בני משפחתם בעת שהקימו בית בישראל. הם הבינו כיצד ההיסטוריה המשפחתית משפיעה עליהם כיום. נועה זיהתה כיצד המחויבות של סבתא רות למורשתה השפיעה על השקפת העולם שלה, ואילו עמרי גילה שהוא חולק עם סבא משה את האהבה למוזיקה וליצירה.

סיכום:
עבודת השורשים של משפחת כהן היא יותר מאשר פרויקט חינוכי; זו דרך להכיר ולהוקיר את ההיסטוריה של המשפחה. באמצעות התחקות אחר אילן היוחסין וחקר הסיפורים והמסורות שהמשפחה מטפחת, הילדים למדו כיצד ההיסטוריה שלהם שזורה בסיפורים הגדולים של ההגירה והחיים בישראל. עבודת השורשים תרמה לחיבור עמוק יותר של הילדים למורשתם ולגאווה שהם חשים כלפי משפחתם ומורשתם הייחודית.