העורך הלשוני הוא האדם האחראי על ביצוע תהליך העריכה הלשונית של טקסטים כתובים.
הסבר על עריכה לשונית:
עריכה לשונית היא תהליך של בדיקה, תיקון ושיפור של טקסט כתוב. העורך הלשוני קורא את הטקסט, בודק אותו לאור כללי הדקדוק, הפיסוק והטעמה בשפה, ומתקן שגיאות או אי-דיוקים.
מטרת העריכה הלשונית היא:
- תיקון שגיאות כתיב, דקדוק ופיסוק
- שמירה על אחידות סגנונית ורהיטות הטקסט
- מניעת כפילויות ועודפים
- שיפור הבהירות וקריאות הטקסט
- וידוא שהטקסט עומד בכללי השפה והתחביר
העורך מציע תיקונים ושינויים במבנה המשפטים, במילים שנבחרו ובסגנון הכתיבה על מנת לשפר את הטקסט ולהתאימו למטרה ולקהל היעד. עריכה לשונית מקצועית חשובה להבטיח טקסט ברור, תקני ואיכותי.
תרגילים לעריכה לשונית
הנה כמה רעיונות לתרגילים שיכולים לסייע בתהליך לימוד העריכה הלשונית:
- תרגילי מציאת שגיאות – בחר מאמר או קטע טקסט והכנס בו מכוון כ-10 שגיאות כתיב, דקדוק, פיסוק וכד'. תן לתלמיד לקרוא ולמצוא את השגיאות.
- תיקון טקסט – תן לתלמיד קטע טקסט עם שגיאות ובקש ממנו לתקן אותן. אפשר לתת טקסטים ברמות קושי שונות.
- עריכת סגנון – בחר קטע טקסט ובקש מהתלמיד לשפר אותו מבחינת סגנון, רהיטות ובהירות.
- עריכת מילים – סמן מילים חוזרות או בעייתיות בטקסט ובקש למצוא מילים נרדפות.
- תמצות – תן לתלמיד קטע ארוך ובקש ממנו לתמצת אותו ל-100 מילים למשל.
- הרחבה – תן לתלמיד קטע קצר ובקש ממנו להרחיב אותו על ידי הוספת פרטים.
- עריכת מבנה – בקש מהתלמיד לשנות את מבנה הפסקאות או סדר הרעיונות בקטע נתון.
- הערכת טקסט – בקש מהתלמיד לקרוא טקסט, לזהות בעיות ולהציע דרכים לשיפור הכתיבה.
- עריכה בזמן אמת – בקש מהתלמיד לערוך טקסט של עמיתו בכיתה בזמן כתיבתו.
- עבודת צוות – חלק את הכיתה לזוגות או צוותים קטנים לצורך עריכה הדדית של טקסטים.
בהתאם לתרגילים שהוצעו עלייכם לעבור על העבודה או הספר שכתבתם ולהתחיל לבצע עריכה לשונית עצמית.